Reiselivsprodukter med høy internasjonal kvalitet

Bilde

Turistveg Sognefjellet fikk i 1997 status som Norges første turistveg. Arkitektkontorene bak utformingen av rasteplassene fikk året etter Statens Byggeskikkpris. Nasjonale turistveger er en viktig del i markedsføringen av Norge som reisemål for vegfarende turister, og 18 veistrekninger utvikles nå med sikte på å kunne få status en slik status innen 2015.

sittegruppe

Sognefjellet - over Norges tak

I majestetisk fjellandskap, høyt til fjells og innrammet av isbreer, spisse tinder og smaragdgrønt vann går Sognefjellsvegen mellom Sognefjorden, verdens lengste fjord, og Gudbrandsdalen. Sognefjellsvegen fikk status som Norges første turistveg i 1997. I 1998 fikk Statens vegvesen sammen med Jensen og Skodvin Arkitektkontor AS og Carl-Viggo Hølmebakk Statens Byggeskikkpris for utformingen av unike rasteplasser og stoppesteder langs denne veien.

søppelkasse

På strekningen fra Sognefjellet, ned Bøverdalen mot Lom, står Jensen og Skodvin Arkitektkontor AS bak planleggingen og utformingen av Liasanden rasteplass. Spesialdesignede betongmøbler er plassert i et vakkert skogsholt og utgjør sammen med sanitærbygg et komplett og funksjonelt anlegg for veifarende.

stol og bord

Flere turistvegprosjekter

18 strekninger i Norge skal utvikles med sikte på å kunne få status som Nasjonal Turistveg innen 2015. Ca 1620 kilometer veg gjennom det mest storslåtte av norsk natur som kan oppleves fra bilvinduet. Utvikling av Nasjonale turistveger er en nasjonal satsing og ambisjonsnivået er høyt. De Nasjonale turistvegene skal være strekninger der det gode samspillet mellom vegen og det unike landskapet gir en opplevelsesrik og variert kjøreopplevelse i storslått norsk natur. De skal både sammen og hver for seg være et reiselivsprodukt med høy internasjonal kvalitet, og en viktig del i markedsføringen av Norge som reisemål for vegfarende turister.

Turistvegprosjektet er et landsdekkende prosjekt som administreres gjennom Statens vegvesen.

Skriv ut siden